Pendidikan Islam Prespektif Syeikh Nawawi Al–Bantani dan Relevansinya di Era Modern

Authors

  • Harry Wiyanto Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Kota Kediri

DOI:

https://doi.org/10.62825/revorma.v4i1.105

Abstract

Sheikh Nawawi Al-Bantani's thoughts regarding Islamic education emphasise tarbiyah, ta'lim and ta'dib and knowledge transfer. According to him, Islamic education emphasizes the principles of Islamic education: 1) Presenting subjects starting from the easy, concrete ones that students' minds can grasp, then gradually brought to more difficult and abstract ones. 2) In delivering material, teachers have to consider the condition of the students, especially in terms of abilities and typology. 3) Use appropriate teaching methods with the condition of the students. 4) In delivering material teachers do not add new material before the students understand the previous ones because of this they can be the perfect human. 5) The principle of repetition (krar) in teaching. Sheikh Nawawi Al Bantani's thoughts on relating Islamic education with the modern world.

Keywords: Islamic Education, Sheikh Nawawi Al Bantani, Modern era

 

References

Arifin, Muzayyin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara (2012), Cet. Ke-6. Azra, Azyumardi, Pendidikan Islam (Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium

Baru), Jakarta: Logos Wacana Ilmu (2002), Cet. Ke-4.

Fahmi, M. Ulul, Ulama Besar Indonesia: Biografi dan Karyanya, Kendal: Pustaka Amanah, 2008.

Iqbal, Asep Muhamad, Yahudi dan Nasrani dalam Al-Qur’an, Jakarta: Teraju, 2004. Iskandar, Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial, Jakarta: Referensi (2013), Cet.

Ke-5.

Mas’ud, Abdurrahman, Dari Haramain ke Nusantara: Jejak Intelektual Arsitek Pesantren, Jakarta: Kencana, 2006.

Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia (2011), Cet. Ke-9. Sahilun A. Nasir, Syekh Muh. Nawawi Al-Bantani-Al-Jawi, 315 (Desertasi). 2008.

Shihab, Muhammad Quraish, Membumikan Al-Qur’an (Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat), Bandung: Mizan (1992), Cet. Ke- 2.

Siregar, Maragustam, Pemikiran Pendidikan Syekh Nawawi Al-Bantani, Yogyakarta: Data Media, 2007.

Solihin, M. dan Anwar, Rosihon, Ilmu Tasawuf, Bandung: Pustaka Setia, 2008.

Suwito dan Fauzan, Sejarah Para Tokoh Pemikiran Pendidikan, Bandung: Angkasa, 2003.

Syekh Muh. Nawawi, Bukfatul Wasail, Surabaya: Al-Hidayah, T. th.,-

Syekh Muhammad Nawawi bin Umar Al-Jawi, Terjemah Tankihul Qoul. Bandung: Husaini, 2003.

Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: Remaja Rosda Karya (2012), Cet. Ke- 1.

Tim Penyusun, Ensiklopedi Islam Jilid IV, Jakarta: Ichtiar Baru Van Hoeve, 1994. Yunus, Muhammad, Terjemah Al-Qur’an Karim, Bandung: Al-Ma’arif, T.th.,-

Zainal, Veithzal Rivai, Islamic Education Management; Dari Teori Ke Praktik; Mengelola Pendidikan Secara Profesional dalam Perspektif Islam, Jakarta

Downloads

Published

2024-05-01

How to Cite

Wiyanto, H. . (2024). Pendidikan Islam Prespektif Syeikh Nawawi Al–Bantani dan Relevansinya di Era Modern . Revorma: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 4(1), 13–22. https://doi.org/10.62825/revorma.v4i1.105